سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی دکتر محمد هادی مفتح

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به خطرات موجود در جوامع اسلامی پیرامون افزایش شبهات و مسائل در خصوص مهدویت و ابعاد گسترده آن گفت : متاسفانه دشمنان اسلام به ویژه مکتب اصیل تشیع در هر دوره ای تلاشهای فراوانی در راستای شبهه پراکنی و تخریب چهره موعودگرایی داشته اند که افزایش فتنه های آخرالزمان از مصادیق مهم آن است .

 

حجت الاسلام دکتر محمد هادی مفتح در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن افزود: قبول شبهات از سوی برخی از مردم به ویژه جوانان نتیجه عدم معرفت و شناخت صحیح ابعاد مختلف موعودگرایی و مهدویت است و مسائل مهمی چون میلاد، نحوه زندگی، دوران غیبت، ظهور، نوع حکومت و شهادت ایشان پس از اتمام وظیفه الهی و جهانی در اذهان مردم تا حدودی گنگ و مبهوت مانده که با گسترش شبهات، پیچیده تر و ناشناخته تر باقی می ماند.
 
فرزند شهید مفتح بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه در ادامه اذعان داشت: این سوالات فرعی که نیازمند پاسخگویی جامع عالمان با استفاده از منابع ارزشمند می باشد نباید ما را از موضوعات اصلی و مهم و اهداف ارزشمند ظهور و موعود گرایی غافل نماید.
 
وی اظهار کرد: مهم ترین وظیفه شیعیان در روزگاری که اسلام آماج حملات گسترده تبلیغی ضد اسلامی و مورد هجوم شبهات می باشد آماده سازی زمینه های ظهور منجی بشریت با تقویت معنویت و آشنایی کامل با ارزشهای دینی و اخلاقی و تبیین جایگاه انتظار در جوامع اسلامی است که ابتدا باید با خودسازی مزیِن گردد. 

وی با بیان ضرورت انجام پژوهش های دینی و علمی در زمینه فرهنگ انتظار و موعودگرایی تصریح کرد: محققین نیز باید با استفاده از منابع دینی و علمی ارزشمند و بهره گیری از آیات و احادیث گام در راه احیای مبانی ظهور بردارند و به استخراج ارزشمند ترین منابع موجود بپردازند و تصویر موعود و منجی بشریت را با استفاده از مخازن غنی موجود به تصویر کشند تا شبهات بیش از پیش مورد ارزیابی قرار گیرد و به بهترین نحوه ممکن رفع گردد. 

وی با قدردانی از تلاش حوزه های علمیه در راستای تبیین جایگاه مهدویت در جامعه به سفر ?? تن از اساتید سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیّه قم به کشورهای لبنان و سوریه با هدف آشنایی با مراکز علمی و تعاملات فرهنگی با سایر کشورها در بهمن ماه سال جاری اشاره و عنوان کرد: موعود گرایی یکی از وجوه مشترک میان ادیان و مذاهب گوناگون است که با تعابیرمختلفی بیان شده که با توجه به این مساله یکی از نکات مهم در تعاملات فرهنگی دستیابی به دیدگاههای مشترک پیرامون مهدویت است.
 
دکتر محمد هادی مفتح ادامه داد: چهره موعود در ادیان مختلف به گونه­های متفاوت ترسیم شده است به نحوی که در بسیاری از ادیان الهی بسیار گنگ و نامفهوم توصیف شده و دیدگاه منسجم و روشنی را در اختیار مردم قرار نداده است در حالی که در مکتب اسلام به ویژه تشیع تصویری واضح و قابل قبول از مهدویت در منابع شیعی وجود دارد که باید توسط متولیان دینی و فرهنگی به بهترین صورت ممکن به جامعه منتقل شود.
 
وی تصریح کرد: اهداف جامعه شیعی با توجه به جامعیت و فراگیری مبانی تعییین شده است و راهکارهای مهمی را در جهت تحقق آرمانهای ظهور می طلبد واگرچه جهان در دستان ستمگر مستبدان اداره می شود اما مهم ترین خواسته فطری بشریت آزادی و عدالت است که اقدامات اخیر برخی از مردم کشورهای اسلامی بر علیه ظلم و ستم حاکم نشان دهنده عدالت خواهی و طغیان فطرت های بیدار علیه ظلم است.
 
این استاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: جامعه فاضله نیازمند آمادگی روحی و معنوی شیعیان در داشتن آینده ای روشن توام با عدالت و آزادی است که با ظهور صاحب الزمان تحقق می یابد و این وظیفه شیعیان را بیش از پیش سنگین می نماید تا با تبیین واقعی ارزشها و پیروی از مبانی دینی و تشیع در این زمینه گام بردارند 

وی در پایان با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ مهدویت در میان جوانان از سوی حوزه و دانشگاه اذعان کرد: باید به تدوین آثار گرانقدر و جامع پرداخت و با روشنگریهای ممکن جوانان را در برابر شبهات و مسائل نادرست و همچنین ظهور فرقه های منحرف و شیطانی واکسینه کرد، که در این راه وظیفه متولیان و مسئولان فرهنگی و دینی کشور بیش از سایرین است.


ارسال شده در توسط دکتر محمد هادی مفتح